Etykiety

niedziela, 4 maja 2014

Brama Poznania - czyli tu zaczęła się Polska....



Widok na Tum z Bramy Poznania - Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego..
Zdjęcia nie są wysokiej jakości, ale nie chciałam korzystać z internetowych, zrobiłam więc podczas przewlekłego majowego weekendu takie .
Centrum jest całkowicie multimedialnym obiektem położonym na Śródce najstarszej części miasta.Za rzeką Cybiną rozpościera się nasz poznański "Watykan" czyli Ostrów Tumski.

Na Ostrowie Tumskim w pierwszej powstałej na ziemiach polskich Katedrze spoczywają Mieszko I i Bolesław Chrobry w przepięknej Złotej Kaplicy, która przedstawiona jest bajkowo w Interaktywnym Centrum.
Sal tematycznych w Centrum jest cztery.. Wszystkie mają swoje nazwy takie jak "Gród" , "Woda", "Złoto" "Witraż". Pozwala to wędrować przez epoki, a tajemnice Ostrowa nie są jeszcze do końca odkryte.
Przez oświetloną, przeszkloną kładkę wchodzi się do zabytkowej Śluzy Katedralnej  Stamtąd już tylko krok do Katedry, Palladium Mieszka, Pałacu Arcybiskupiego (nie jest przeznaczony do zwiedzania).
Charakterystyczne miejsce zajmuje Kolegium Lubrańskiego.
Przez kilka lat prepozytem kanoników poznańskich był Jan Kochanowski. Zaszczyt ten był raczej tytularny i związany z pewnymi gratyfikacjami pieniężnymi od miasta.
Z okazji otwarcia tego obiektu przez pierwsze dni maja  na Śródce była wielka feta. Przedstawienia , koncerty ale przede wszystkim średniowieczny targ. Gwar brzmiał do późnych godzin wieczornych .


Most biskupa Jordana , który szczególnie urokliwie wygląda wieczorem ,kiedy włączone jest oświetlenie.

I tak jakoś ciepło się robiło gdy uświadamialiśmy sobie , że mieszkamy  w "sercu Polski".W miejscu ,o którym święty Jan Paweł II mówił, do młodzieży -
  "jedźcie w świat i opowiadajcie, że wy jesteście stąd gdzie się Polska zaczęła "..


Tak  monumentalna bryła wyglądała po zmroku. Zdjęcie znalezione w Internecie . To właśnie jest Brama Poznania czyli Interaktywne Centrum Historii Ostrowa Tumskiego .ICHOT. Niedaleko na Śródce jest kawiarnia Chichot.



 A to jest jeden z piękniejszych widoków w mieście .
  Most biskupa Jordana za nim Tum i pałac arcybiskupi.

O Poznaniu powstało trochę piosenek Ale najbardziej wzruszającą jest SEN O POZNANIU.

Bardzo pozdrawiam i zapraszam do starego Pyrkowa...


53 komentarze:

  1. Klik dobry:)
    Zadumałam się nad historią Piastów.

    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wynika z tego , że byli wyjątkowi...

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakoś nie potrafię wyobrazić sobie tego Centrum. Czy to okienko na pierwszym zdjęciu, to jest właśnie ta brama? Musisz mi to wytłumaczyć, bo nie pojmuję.
    Życzę miłego tygodnia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W telewizji słyszałam, że "Brama Poznania" to nazwa inwestycji, która miała się nazywać "Centrum Historii Ostrowa Tumskiego". Pomyślano jednak, że lepsza będzie nazwa krótsza i nazwano "Bramą Poznania".
      Czy to prawda, Andante? Też - jak Anna - jestem ciekawa.

      Usuń
    2. Pani Profesór. Ten budynek to jest cała Brama Poznania.Z drugiej strony sa okna z widokiem na Cybinę i Ostrów Tumski. Pozwoliłam sobie rozszerzyć post o zdjęcia profesjonalistów. Cudniste.

      Usuń
    3. I tak dalej nie bardzo potrafię sobie wyobrazić tej Bramy Poznania. Widocznie moja wyobraźnia szwankuje.
      Ciekawa jestem, czy ktoś mieszkający na Śródce jest pępkiem Polski;)
      Miłej niedzieli.

      Usuń
    4. To mnie kurnaolek dziwi , bo masz wyobraźnię mocną. Cały ten interaktywny obiekt Bramą Poznania nazwano.

      Usuń
    5. Oj, nie widzisz, że się z Tobą droczę;)
      A nie mogłaś umieścić jakichś zdjęć z wnętrza?
      Czy pieniądze z Unii też wykorzystano do tej Waszej bramy?
      Nocne serdeczności.

      Usuń
    6. Nie wiem jaki procent poszedł z Unii , ale na pewno spory. Mam zdjecia z środka , ale na samą myśl o wstawieniu ich trzęsie mnie cholera.

      Usuń
    7. Na pewno spory, w naszym szpitalu ponad 80% wydatków na tomograf był finansowany przez UE.
      W takim razie poszukam sobie tych wnętrz w internecie.
      Serdeczności.

      Usuń
    8. Ja trochę mam .Zobaczę czy uda mi się wstawić...

      Usuń
  4. Dokładnie tak było z Ichotem . Brama Poznania fajniejsza nazwa jest.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak to prawda. Nie można bylo tak fotografować. I normalnie podeszło by to pod szpiegostwo na 100%!


    Mało wiem o Poznaniu. Dlaczego? W tv najczęściej jest Warszawa, Gdańsk, Kraków. Jakoś media skrzętnie to miasto omijają. Warszawiacy w drodze w Tatry, Beskidy przez Kraków jadą. Tak jak ja w tym roku w marcu. I Kraków sobie pozwiedzałem. Dziękuję za minimum historii. Nawet nie Poznania tylko Polski.
    Vojtek znany warszawski nieuk :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wojtek , kurnaolek nie przesadzaj . Masz wiedze w innych tematach. Wszystkiego nie można wiedzieć... Pozdrawiam...

      Usuń
    2. Pozdrawiam i ja :) I "wiem, ze nic nie wiem" To wiem na 100% :)!

      Usuń
    3. Tak możemy powiedzieć sobie wszyscy. Tylko głupcy i zarozumialcy uważają , że wszystko wiedzą...

      Usuń
  6. Poznan caly jest piekny:)) Buziaki:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda , ale sa też jak wszędzie miejsca szczególne....

      Usuń
  7. a wiesz, że ja nigdy nie byłam w poznaniu? zresztą w wielu innych dużych polskich miastach też nie byłam. dzięki ci za lekcję historii....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poznań , jak mówi jego prezydent Ryszard Grobelny wart jest Poznania... Pozdrawiam serdecznie i zapraszam...

      Usuń
  8. Przede wszystkim serdecznie Ci dziękuję za tekst o Twoim mieście. Uświadomiłam sobie, że Poznań znam bardzo mało, a byłam w nim tylko 2 razy z okazji Targów Poznańskich.
    Gdy pisałam kiedyś tekst o Płocku "Piąta stolica" szukałam materiałów i natknęłam się na informację, że w X wieku niektóre ośrodki administracji państwowej zostały przeniesione na Ostrów Tumski do Poznania. A więc Poznań przez pewien czas był też stolicą Polski.
    A więc przesyłam Ci bardzo serdecznie pozdrowienia z aktualnej stolicy do tej bardzo dawnej. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poznań został uchwała Rady Miejskiej nazwany stołecznym miastem.Przy większych uroczystościach zawsze to jest podkreślane. Pozdrawiam...

      Usuń
  9. Ostrów Tumski zwiedzaliśmy z harcerzami. Było to dawno temu. Dwa razy organizowaliśmy w Poznaniu zimowiska, a mieszkaliśmy na Wildzie. Do dziś utrzymuję kontakty z instruktorami, już seniorami dawnej Komendy hufca. Może uda mi się jeszcze kiedyś tam zawitać. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam serdecznie. Będzie fajnie. Pozdrawiam....

      Usuń
  10. Bóg Zapłać za tę przyjemność uczestniczenia z WMPanią w tej wycieczce:)
    Kłaniam nisko:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Tak, masz rację. Genezę tego święta znam. Praca jest pracą. Ani lewicową ani centrową ani prawicową. Praca to de facto najważniejsza część naszego życia. Pozdrawiam serdecznie i skutecznie z Warszawy. Ciebie, Poznań i Poznaniaków. W Wojsku na Was mówiliśmy Pyry:)P:) Ale Pyry to też miejscowość pod Warszawą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pyry to najwspanialszy rarytas na świecie. A z gzikiem to już poezja...

      Usuń
  12. Katedra faktycznie robi wrażenie. Nie widziałam jej po zmroku, wstyd (!), więc tym bardziej dziękuję za zdjęcia i jak zwykle naukę historii.

    pozdrawiam zza oceanu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łomatko , a co Ty tam robisz.? Dawno nie byłam u Ciecie . Chyba nie powiedziałaś żegnaj naszej Ojczyźnie?

      Usuń
    2. Przynajmniej na jakiś czas "żegnaj", bo jak pisałam. Ojczyzna ważna i piękna sprawa, ale trzeba coś jeść.

      Usuń
    3. Zgadzam się z Tobą , ale czuje sie tak jakby ktos bliski ubył. Pozdrawiam

      Usuń
  13. Ciesze aie z odwiedzin.Prace ogladałam , spróbuję prazy okazji obejrzeć na fb pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Się w końcu muszę skusić: byłam tam jako sześciolatka mniej więcej i niewiele pamiętam.

    OdpowiedzUsuń
  15. A ja naiwnie myślałam, że Ostrów Tumski jest tylko we Wrocławiu.
    Ale "Twój" jest też piękny i historyczny, jak "mój" ;-)))
    Powrócone nad Wisłę;-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tam też jest, ale u nas Polska sie zaczęła . Pozdrawiam najserdeczniej...

      Usuń
  16. Ostni raz w Pyrlandii prawie 20 lat temu... Może się skuszę!
    buziulki, przytulki

    OdpowiedzUsuń
  17. Pewnie. Zawsze warto. Pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  18. Dobrze tu ujęłaś. BYĆ ŚWIADKIEM HISTORII. CZASAMI HISTERII. A niekoniecznie popierać tego czy tamtego. Chociaż w obiektywizm nie wierzę . Swój też.
    Pozdrawiam Ciebie, Poznań i Poznaniaków z warszawskiego piekarnika. u nas 30 stopni Celsjusza.

    OdpowiedzUsuń
  19. U nas też skwar.Wszystko się przypalało. Pozdrawiam....A co do obiektywizmu to jest "towar reglamentowany " Pozdrawiam ..

    OdpowiedzUsuń
  20. podświetlony most i pałac wyglądają przepięknie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest własnie najpiękniejszy widok w naszym mieście Pozdrawiam..

      Usuń
  21. Jejku jak ślicznie wygląda to nocą, oświetlone barwą kolorów - CUDO!
    Najbardziej to chciałabym się znaleźć na tym średniowiecznym targu - coś mnie ciągnie do tamtych czasów :)

    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tam znalazłabyś coś dla siebie bo było sporo jedzenia nawet już przetworzonego...Pozdrawiam również

      Usuń
    2. Ha, ha, ha... no właśnie, chyba to jedzenie mnie ciągnie.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    3. Jak dobre to wspaniała rzecz...

      Usuń
  22. Wakacyjnym nastroju pozdrowienia znad Wisły ;-))

    OdpowiedzUsuń
  23. Witaj. Piękne fotografie. Most jest cudowny.Możemy być dumni, Poznań ma wspaniałą historię. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja również serdecznie pozdrawiam...
    andante

    OdpowiedzUsuń